EUREKA.

Het bepalen van de zuiverheid van goud was van groot belang voor de Griekse economie, omdat het een betaalmiddel was geworden.
De wetenschappers braken zich het hoofd hoe dit probleem op te lossen.
De oplossing werd gevonden door een geleerde, die in bad zat en uitriep Ď' Eureka'' Volgens de overlevering rende hij als een bezetene naakt de straat op om kond te doen van zijn vinding.

Hoe de menselijke creativiteit werkt is een groot mysterie, maar wanneer ze werkt en over de omstandigheden waaronder ze werkt kunnen we wel wat zeggen.
Zo ontstaat een creatieve oplossing zelden onder het werk maar juist daarbuiten op het moment, dat het probleem losgelaten wordt. Bijvoorbeeld bij het relaxen in bad.
Dus de beste ideeŽn krijgen uw werknemers op het moment, dat u ze niet betaalt. Wel wordt onder werktijd de voedingsbodem gelegd.
De boog wordt op het werk gespannen en op het moment van ontspannen schiet de pijl naar voren. De kunst is ervoor te zorgen dat ze dan in de juiste roos schieten.

Talent kun je in huis halen maar creativiteit wordt gekweekt. Creativiteit is als de vrucht van het tuinieren. En tuinieren is niets anders dan voorwaarden scheppen.
In het praktische boekje Ď'Hou het eenvoudig'' van A. Quik worden 5 universele voorwaarden onder-scheiden voor excellente werk- prestaties.

  1. Het doel moet bekend zijn.
  2. De bijdrage aan het doel moet bekend zijn.
  3. De gereedschappen voor een excellente prestatie moeten daar zijn.
  4. De bijdrage moet herkend en erkend worden en juist worden gewaardeerd en beloond.
  5. Het werk moet in lijn zijn met de persoonlijke levensverwachtingen.
Op het laatste punt kun je geen invloed uitoefenen. Als je beste constructeur eigenlijk beroeps-musicus wil worden, dan kun je daar wel verstandig mee omgaan, maar je kunt hem er niet vanaf brengen.
In die andere vier punten huist de kwaliteit van het management. Stelt u zich voor, dat uw verkoper in eurekastemming een subliem idee komt brengen om de verkoopkosten te verlagen. En zijn baas zegt Ď' Had je dat niet eerder kunnen bedenken?''
U heeft voortaan een boom in uw tuin waar geen creatieve vruchten meer aankomen.

Wij hebben onze gedachten hier neergeschreven, niet alleen maar om reclame te maken (dat element zit er natuurlijk ook in) maar vooral ook om u uit te nodigen om met ons in discussie te gaan. Onze gedachten en ervaringen zijn uitsluitend opgedaan in ons eigen leven, met zoveel als mogelijk gebruik maken van ideeŽn van anderen (luisteren, studeren en observeren).
U bent van harte welkom om te reageren. Wij weten namelijk dat informatie in tegenstelling tot geld een merkwaardige eigenschap heeft. Hoe meer je weggeeft, hoe meer je ervan hebt.

U kunt ons bereiken

QED Management
Rijksstraatweg 87
3222 KB Hellevoetsluis
Tel : +31 181 325231
E-mail
info@qed.nl