Personal Counseling.

Deze service bieden we alleen aan top CEO's. We noemen het bewust niet personal coaching, omdat we niet de pretentie hebben het beter te weten dan de top CEO's.
Het heeft ook niets te maken met op sofa's liggend "het er eens uit te gooien".
Nee het heeft alles te maken met werken aan concrete problemen en die ook daadwerkelijk op lossen. Het onderstaande artikel geeft waarschijnlijk het beste weer wat we bedoelen.

Strategy Tuning

Een van de problemen waar veel managers tegenop lopen is dat het niet exact loopt zoals zij gedacht en gewild hadden.
De plannen waren goed geformuleerd, goed doorgesproken en goed ontvangen. De organisatie was aan de slag gegaan, de targets werden geformuleerd, gesteld en geaccepteerd. Iedereen ging ervoor en toch.....

Op 18 juni 1815 had een zekere Napoleon Bonaparte hetzelfde. Hij had zijn troepen goed opgesteld.
Hij had de Pruisen twee dagen daarvoor bij Ligny goed afgedroogd. Hij had opdracht gegeven te voorkomen dat de Pruisen met de Engelsen contact zouden krijgen, kortom hij was zeker van zijn zaak maar toch...... Hij had niet gezien dat de Engelse troepen zich hadden opgesteld achter een verzonken weg. En toen hij zijn troepen op de Engelsen afstuurde (hij was in de meerderheid 72.000 man tegen 69.000) was hij zo overtuigd van de overwinning, dat hij al een boodschapper naar Parijs stuurde om de overwinning te melden.
Zijn cavalerie liep in de verzonken laan zijn infanterie ondersteboven, zijn paarden struikelden en wat een snelle slag had moeten worden duurde tot de avond. Tegen die tijd kwamen de Pruisen opdagen en was het bekeken.

Het mooie van geschiedenis is, dat we ervan kunnen leren. Het feit een strategie niet werkt, de gewenste resultaten niet oplevert, betekent niet automatisch dat de strategie fout is. Integendeel de strategie zelf is perfect, mogelijk zelfs geniaal. Het functioneert niet zoals bedoeld, omdat er een detail over het hoofd werd gezien. De vraag is welk detail? Het is onmogelijk om van te voren alle details te bekijken en in de overwegingen mee te nemen. binnen QED hebben we en team van mensen dat gespecialiseerd is om samen met betrokkenen te voorkomen dat bepaalde strategieŽn mislukken.
Dit is in de praktijk zeer nuttig gebleken.

Al doende leerden wij echter dat we onze manier van aanpak van negatief naar positief kunnen omdraaien. Het blijkt dat we door met betrokkenen de strategie tot op (belangrijke maar weet dat maar eens van tevoren) details door te spreken, de winnende tactiek kunnen bepalen. Dat betekent dat we door het aanbrengen van minimale verschuivingen in details ervoor kunnen zorgen, dat winnende strategieŽn ook werkelijk winnen.

Ps. In zijn artikel Waterloo geeft Edy ten Berge aan hoe een en ander in het verleden anders had kunnen lopen.

U kunt ons bereiken

QED Management
Rijksstraatweg 87
3222 KB Hellevoetsluis
Tel : +31 181 325231
E-mail
info@qed.nl